Magazyny – nieodłączny elementy rosnącego rynku e-commerce

Nieruchomość to bardzo szerokie pojęcie. Należą do nich m. in. powierzchnie magazynowe, o czym nie zawsze się pamięta. Warto sprecyzować funkcje jakie taki obiekt ma spełniać i czym dokładnie jest. Mówiąc o magazynach wielu ludziom pojawia się w głowie wizja zagraconego pomieszczenia lub garażu, gdzie od lat nikt nie robił porządków i panuje tam chaos. Nie ma nic bardziej mylnego. Współcześni celem magazynu jest stworzenie przestrzeni jak najbardziej funkcjonalnej, a logistyka to podstawa budowania przewagi konkurencyjnej w handlu.

Gdzie buduje się magazyny w Polsce?

Jednymi z najbardziej rozwijających się obszarów magazynowych w Polsce są: Warszawa, Górny Śląsk, Wrocław i Trójmiasto. Dzieje się tak chociażby za sprawą chłonnych rynków zbytu, które tam występują. Wiele regionów Polski dynamicznie rozwija się, za sprawą budowy coraz nowocześniejszych powierzchni magazynowych. Jest to możliwe za sprawą dobrego położenia Polski na mapie Europy. Magazyny leżące na wschodniej ścianie kraju są atrakcyjne dla deweloperów z Europy zachodniej, a magazyny nad Morzem Bałtyckim są istotnym zasobem procesu dystrybucji przedsiębiorstw przeładunkowo-składowych. Obecnie w Polsce jest prawie 20mln metrów kwadratowych powierzchni magazynowych, a ponad 2 mln metrów kwadratowych jest w budowie. Co ciekawe, składowanie związane z e-commerce zajmuje już prawie ¼ tych powierzchni.

Czy pandemia Covid-19 wpłynęła negatywnie na sektor magazynowy?

Otóż nie, według ekspertów pandemia nie wpłynęła negatywnie na rynek magazynowy, chociaż najemcy mogą zabiegać o odroczenie czynszu, a budowa nowych obiektów prawdopodobnie się przedłuży. Natomiast po przywróceniu stabilizacji w gospodarce możemy spodziewać się jego szybszej rozbudowy. Jednak nie odbiegając w przyszłość, a skupiając się na teraźniejszości, obserwuje się wzrost udziału najmu krótkookresowego przez najemców przestrzeni w galeriach handlowych, ze względu ich zamknięcie i potrzebę składowania zamówionych dostaw towarów.  W ten oto sposób dynamicznie wzrosło znaczenie sektora e-commerce nie tylko na rynku Polskim, ale też na rynku światowym.

Istota magazynów w e-commerce

Wspomniany już wcześniej e-commerce to nic innego jak handel elektroniczny, który za pomocą sieci internetowej umożliwia zakup i sprzedaż różnych towarów oraz usług. Najbardziej znaną formą handlu elektronicznego są sklepy internetowe. W związku z wieloma restrykcjami nakładanymi przez rząd w ostatnim czasie, sklepy stacjonarne musiały być zamknięte przez wiele tygodni, a chcąc utrzymać się na rynku mimo wszechobecnego kryzysu menadżerowie wielu przedsiębiorstw związanych ze sprzedażą towarów np. odzieżowych czy spożywczych zostali zmuszeni do przeniesienia swojej działalności do Internetu. Bez wątpienia nawet przed pandemią wiele sklepów funkcjonowało zarówno stacjonarnie jak i online, ale po wybuchu pandemii e-commerce dodatkowo zyskał uznanie konsumentów, a producenci zaczęli prężnie działać, aby sprostać nowym wymaganiom i sprawnie realizować ich zamówienia. Jedną z ważnych czynników umożliwiających odniesienie sukcesu w branży e-commerce jest posiadanie powierzchni magazynowej. Jednak taka infrastruktura to nie wszystko, potrzebne jest też jej prawidłowe wyposażenie, czyli automatyzacja poprzez stosowanie odpowiednich rozwiązań informatycznych. Coraz więcej przedsiębiorstw, w tym LPP współpracuje z firmami outsourcingowymi, które zajmują się w tego typu zakładach głównie aspektem logistycznym. 

Czym jest outsourcing i jaki ma związek z magazynami? 

Outsourcing polega na przekazywaniu części zadań i procesów do realizacji firmie zewnętrznej. Do zadań firm zajmujących się outsourcingiem logistyki należy koordynacja przewozów towarów wewnątrz zakładów magazynowych oraz przygotowanie ich do transportu. Takie firmy pomagają również dostosować technologie procesu produkcji do swojego klienta i rozplanowują powierzchnię hal magazynowych. Korzystanie z takiej usługi jaką jest outsourcing logistyki wspomaga efektywność pracy i zmniejsza czas dostaw towarów do klienta. Pozwala to firmom generować jeszcze większe zyski, poprzez zwiększenie efektywności dostarczania towarów do klienta. Nie wydaje się zaskakującym fakt, że LPP – spółka, która zarządza ponad 1700 salonami sklepów w Polsce, korzysta z outsourcingu logistyki, podobnie jak inne tego typu podmioty. 

Podsumowując, e-commerce zajmuje już prawie ¼ podaży powierzchni magazynowych w Polsce, ponieważ powierzchnie te są niezbędne do ich prawidłowego funkcjonowania na rynku. Zarządzanie nimi nie jest jednak wcale proste, dlatego wiele przedsiębiorców chcących w pełni wykorzystać potencjał swojego magazynu korzysta z outsourcingu logistycznego/magazynowego, czyli głównie pomocy w zagospodarowaniu przestrzeni tego typu nieruchomości. Dzięki temu, powstające w ostatnich latach magazyny oferują prace wielu ludziom, nie tylko na etapie ich budowy, ale również po jej ukończeniu.

Autor: 

Julia Klein – REAL ESTATE NEWS, SKN Inwestycji i Nieruchomości SGH

Bibliografia: 

  1. https://www.magazyn-ecommerce.pl/artykul/jak-e-commerce-zmienia-polski-rynek-magazynowy
  2. https://www.pulshr.pl/rekrutacja/lpp-stawia-na-automatyzacje-i-outsourcing-nie-wszystko-musimy-robic-sami,63993.html
  3. https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/magazyny-dla-e-commerce-musza-spelniac-bardzo-specyficzne-wymagania-analiza
  4. https://inwestycje.pl/nieruchomosci/ogromny-popyt-na-powierzchnie-magazynowe-w-pierwszym-kwartale-2020/
  5.  https://magazyny.pl/blog/okiem-eksperta/rynek-magazynowy-w-polsce-wywiad-z-tomaszem-mika-z-jll/

Zdjęcie zaczerpnięte ze strony www.humancentered.colliers.pl, link poniżej

https://humancentered.colliers.pl/magazyny-szyte-na-miare-e-commerce

Share this article